Friday, December 9, 2011

awak punya rusuk???





Siren berbunyi menandakan waktu prep malam sudah bermula..

              Semua pelajar sungguh khusyuk mengulang kaji pelajaran, membuat kerja rumah dan tidak kurang juga ada yang sedang sibuk bertanya khabar teman yang mereka temui setiap hari.
Tapi ianya berbeza buat pelajar tingkatan satu ini, Iman Aisya. Sedang teman-teman sibuk mengulang kaji pelajaran, dia sibuk mengarang mesej perkenalan buat seorang jejaka alim.
Tidak tahu apa yang membuatkan homo sepian berjantina lelaki bernama Ilham Asyraf ini berjaya menawan hatinya. 

                     Tetapi apa yang pasti raut wajah yang manis dan tenang serta kepandaian dalam bidang agama dan akademik menjadi tiket paling berharga buat jejaka berumur 17 tahun ini pada ketika itu.
Mungkin itulah pakej istimewa yang membuatkan Iman terpana terhadap jejaka tersebut.
Hampir setiap minggu ada saja surat yang sampai ke tangan Ilham. Dari ‘secret admirer’ kononya, namun tidak ada satu surat pun yang terbalas olehnya hanya senyuman manis yang terukir di bibir setiap kali surat tersebut sampai di tangan.

          
                   Walaupun begitu, Iman masih tidak berputus asa. Berbagai cara dilakukan, bukan kerana rasa malu sudah luntur dalam diri tetapi keinginan untuk mengenali senior 4 tahun lebih tua itu dengan lebih dekat.
Akhirnya, semua persoalan terjawab. Menjelang hari akhir di maktab untuk sesi 2006 sepucuk surat sampai di tangan si gadis. Sambutan persahabatan dan perkenalan di terima. Dan sejak itu segala episode cerita ini bermula.
Inilah catatan rasa apa yang terpendam di hati dan luahan hati yang tidak dapat dibendung lagi.

‘Dan katakanlah kepada lelaki yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya dan memelihara kemaluannya, yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka lakukan’
Surah an-Nur: 30



Inilah catatan rasa, apa yang terpendam di hatiku...



Aku tidak pernah menyangka sama sekali hubungan yang hanya dimulakan dengan sepucuk surat mampu bertahan sehingga mencecah 6 tahun lamanya. Hubungan yang di bina atas dasar persahabatan tidak mungkin akan pernah berubah status. Ya ‘mungkin’ tidak akan. Tetapi hakikat manusia dan fitrah hati siapa tahu. Hampir 6 tahun kami hanya berhubung menggunakan pesanan mesej ringkas sebagai perantara.
Suaranya tidak pernah ku dengar apatah lagi wajahnya setelah 6 tahun lamanya berpisah. Aku jadi malu apabila teringat kenangan sewaktu di maktab dahulu. Dia merupakan abang senior yang sangat aku sanjungi. Keperibadian rohani dan jasmani menjadi tarikan utama aku. Jangan ditanya mengapa, kerana aku sendiri tak tahu jawapannya..tetapi apabila hati mula berkata-kata, semua arahan minda sudah tidak dapat diterima.

Iman aisya
12.30 am


Inilah luahan hati yang tidak dapat di bendung lagi..

Apa agaknya khabar mu wahai pelengkap tulang rusuk ku? Sudah lama rasanya tidak mendengar khabarmu ya ukhti.
 Adakah aku sedang melakukan dosa setiap kali ingatan aku kembali mengingatimu?
Adakah aku berdosa kerana kadang-kala meletakkan cintaNya selepas cinta ku kepadamu?.
Adakah aku berdosa meluahkan hasrat hatiku untuk menjadikanmu pelengkap tulang rusukku selama-selamanya?
Terus terang aku katakan bahawa aku tidak pernah merasakan derasnya adrenalin ku mengalir apabila menerima khabaran darimu. Sungguh, perasaannya lain sekali, tidak pernah aku rasakan ia sebelum ini. Walaupun aku belum pernah melihat wajahmu bidadariku.
Semalam telefon aku berdering.. ku kira pesanan ringkas dari teman-teman ku. Nyatanya tidak..nama Iman Aisya yang terpampang di skrin. Hati aku berdegup laju. Ku kira sudah hampir dua bulan aku tidak menghubungi mu. Namun mesej pesan ringkas yang kau kirimkan padaku tepat pukul 1.30 am semalam cukup jelas menyatakan segalanya.

Ilham asyraf
12.00 am



Inilah catatan rasa apa yang terpendam di hatiku

Awak saya minta maaf, saya terpaksa melakukan itu
Bukan kerana saya terlalu alim untuk menjauhi awak, tetapi saya rasa saya masih tidak cukup sempurna untuk awak. Saya bukan seperti wanita seangkatan awak. Bertudung labuh, tidak berseluar jeans ataupun dengan erti kata lain wanita solehah yang menjadi idaman setiap lelaki seperti awak. Saya jauh sekali seperti itu, tapi saya masih mencuba dan mencari-cari sinar ke arah itu namun buat masa sekarang saya masih belum mampu rasanya. Bukan tidak sanggup, tetapi masih belum....

Buat awak,
Setiap kali telefon saya berdering hati saya menjadi berbunga-bunga apatah lagi melihat nama awak terpapar di kaca skrin. Tetapi sampai bila saya harus menahan perasaan ini. Perasaan yang semakin membuak-buak dan menyesakkan setiap ruang hati saya. Sangat sukar untuk mempercayai lelaki seperti awak benar-benar ikhlas terhadap saya. Dan sebab itulah saya mengambil keputusan ini.
Saya harap awak benar-benar mengerti hati dan persaan ini. Walaupun saya tidak sama sekali membiarkan awak mengetahuinya.

Iman aisya
12.25 am



Inilah luahan hati yang tidak dapat dibendung lagi


Subhanallah..besarnya keagunganMu..
Betapa hebatnya rasa ini. Sungguh, benar sekali.. kehebatan cinta yang Kau ciptakan ini benar-benar menduga diriku. Sungguh, ya Allah..hebat sungguh panahan ini, biarkan aku bertahan di jalanMu ya Allah.

            
  
‘assalamualaikum, awak maaf sekiranya mesej ini menganggu awak.
               Saya hanya mahu minta satu perkara, lepas ini saya harap awak tidak lagi
               Menghantar sebarang mesej kepada saya. Sebab setiap mesej yang awak
Kirimkan memberikan saya seribu satu harapan kepada awak.
Dan saya yakin sekali awak juga tahu kan bagaimana berdosanya memberi
Seseorang harapan yang mungkin tidak tertunai.
Saya harap awak faham. Assalamualaikum ”



Betapa teragutnya hatiku saat kau kirimkan kata-kata ini. Ya aku tahu, memang salah aku memberikanmu harapan ini. Tapi aku tak tahu apa yang harus aku lakukan. Kerana aku benar-benar takut kehilangan dirimu dan aku benar-benar ikhlas ingin hidup bersamamu.

Ilham asyraf
1.30 am



Inilah catatan rasa apa yang terpendam di hati ku..

Sudah lebih 3 bulan rasanya tidak mendengar khabar diri mu.
Apa yang patut aku katakan di sini?
Adakah aku gembira kerana tidak perlu bergantung
harapan pada yang tidak pasti?
 Atau apakah aku patut bersedih kerana aku tidak akan lagi
 berhubung dengannya?
Sesungguhnya, akal tidak dapat menafikan kata hati, dan sesungguhnya kali ini akal 
aku lemah  ditawan hati. 
Ya Allah, aku benar- benar rindu pada dirinya. 
Namun salahkah aku meletakkan rindunya selain dari rinduku padaMu?
Ya Allah,
Sekiranya dia rasa apa yang aku rasakan di saat ini
Maka kau gerakkan lah hatinya untuk merungkai segala kebingungan ini.

Ilham aisya
12.00am



Inilah luahan rasa yang tidak dapat dibendung lagi..

Ya Allah, maafkan aku kerana sekali lagi tewas dengan dugaan nafsu hati ini.
Aku sudah tidak dapat menahan gelora yang menderu-deru seperti ombak menabrak karang
Seperti hujan lebat yang mencurah bumi.

Izinkanlah hatiku bersatu dengan hatinya. Rahmatilah perhubungan ini kerana sudah begitu lama.  Aku inginkan cinta berlandaskan keimanan dan izinkan aku melakukannya untuk kali ini, buat yang pertama dan yang terakhir kalinya.

Aku sudah tidak peduli apa yang bakal berlaku. Walaupun aku jauh di bumi orang dan dia di tanah air namun itu semua tidak dapat menghalang sayang aku terhadap dirinya. Walaupun tidak bertemu walau sekali tetapi aku yakin. Ya seyakin yakinnya dengan bantuan dan petunjuk dariMu aku tahu bahawa dialah pelengkap rusuk kiri ku.Keputusan ini, adalah yang muktamad. Aku pasti ini adalah jodoh dari Allah.

Ilham asyraf
12.45 am



Inilah luahan rasa apa yang terpendam dihatiku

Telefon bimbitku berbunyi. Aku kira mesej dari teman-teman,
 sedikit kaget mengapa mereka menghantar mesej selewat ini. 
Selesai membaca doa dan membuka telekung, telefon ku capai.
Subahallah, nama dia yang terpapar di hadapan skrin.

Assalamualaikum, ya ukhti..
Maafkan saya mengganggu awak di malam hari begini.
Maafkan saya juga kerana terpaksa melanggar permintaan awak untuk tidak
Sama sekali menghantar sebarang mesej kepada awak.
Setelah hampir 3 bulan saya mencuba mencari jawapan
Akhirnya saya temuinya di setiap solat istikharah saya.
Mungkin berat untuk awak percaya, tetapi inilah hakikatnya..
Fuhhh..bagaimana untuk mengatakannya pada awak?
Baiklah..wahai pelengkap rusuk kiriku,Iman Aisya binti Ismail,
Saya nak sayang awak selama-lamanya.

Subhanalah, biar air mata yang menjawab segala-galanya.

Iman aisya
1.00 am


Inilah luahan hati yang tidak dapat dibendung lagi..
               Dan
Inilah luahan rasa apa yang terpendam di hatiku..



Wahai, isteri penyeri hidupku


Sudah lama aku mencari dirimu, dan di saat perkenalan kita aku tahu bahawa kau adalah jodohku yang sudah terukir di loh mahfuz. Aku janji, aku akan berusaha membimbingmu ke jalanNya kerana aku tahu hanya itu yang mampu membuatkan kita bersama selama- lamanya. Walau kemana syurga yang akan aku jejak yang pasti kau akan ku bawa bersama. Sesungguhnya aku ingin kau tahu aku mencintai mu kerana cinta ku terhadapNya.

Wahai, suami yang aku sayangi

Sungguh tidak tergambar sayunya hati ini. Sungguh aku tidak tahu apa yang harus aku katakan selain ucapan syukur ke hadrat illahi kerana telah menyatukan hati kita. Bimbinglah aku wahai imam ku, sayangilah aku seumur hidup mu, bawalah aku bersamu walau ke syurga mana yang kau jejaki.

Lelaki itu pemimpin bagi bagi wanita, kerana Allah telah melebihkan sebahagian lelaki atas sebahagian perempuan, dan kerana mereka telah memberikan nafkah dari hartanya. Maka perempuan-perempuan yang solehah, adalah mereka yang taat kepada Allah dan menjaga diri mereka ketika ketiadaan suami, kerana Allah telah menjaga mereka.
Surah an-Nur: 34

Ilham asyraf & Iman aisya

___________________________________________________________________________


Kadang-kadang apa yang kita sangka akan berlaku mungkin sekali tidak akan berlaku dan kadang-kadang apa yang kita jangka akan berlaku tidak semestinya menjadi kenyataan. Tapi kita harus percaya pada satu iaitu, Allah, tiada tuhan yang disembah melainkan hanya Dia.
Setiap perkara yang terjadi ke atas diri kita sebenarnya sudah tertulis dengan cantik dan sempurna. Bertepatan firman Allah yang bermaksud:


‘Allah tidak membebankan seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya. Dia mendapat pahala dari kebajikan yang dia usahakan dan dia mendapat seksaan dari kejahatan yang dia lakukan’.

Surah al-Baqarah: 286

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan tuhan. Kadang-kadang kita tak perlu untuk mencari jauh siapakah jodoh kita kerana kadang-kala ianya sudah tersedia di depan mata. Antara kita sedar ataupun tidak dan apa yang paling penting nilai diri sendiri. Jika anda seorang yang baik jangan risau balasan yang baik pasti di pihak anda. Jika tidak, berubahlah ke arah yang baik secepatnya. Kerana Allah telah berjanji dan Allah itu tidak akan memungkiri janji-janjiNya.


‘Perempuan yang keji untuk lelaki yang keji dan lelaki yang keji untuk perempuan yang keji, sedangkan perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik’.
Surah an-Nur: 26



Lelaki selalu kata bahawa perempuan makhluk istimewa dan unik kerana perasaan mereka sama sekali tidak boleh di duga dan naluri mereka sangat magic.
Tetapi kita selalu lupa bahawa lelaki juga makhluk yang pelik.
Mereka suka melihat sesuatu yang pada hakikatnya mereka tidak suka dan tidak mahu, dan mereka tidak suka atau ego kepada sesuatu yang sebenarnya sangat mereka inginkan.







p/s: alignment, malas nak betulkan



























6 comments: